Det er mere end bare snobrød og knob!
Vi er eventyrere, fællesskabsbyggere og fremtidens helte.
Vi er dem, der forvandler en almindelig søndag til et vildt familiespejder-eventyr, hvor fireårige opdager naturens magi og voksne genfinder barndommens nysgerrighed.
Det er ikke bare et fritidstilbud. Det er en livsstil.
Vi lærer at tage ansvar, at lede og at gøre en forskel.
Hos os handler det om at udvikle hele mennesker. Som ung bygger vi broer og knækker koder, og når vi bliver ældre udfordrer vi os selv med ambitiøse projekter. Og når vi bliver voksne, er vi med til at skrive historien og skabe vores egne spejderoplevelser.
Vi er KFUM-spejdere. Vi respekterer andre, tager ansvar for hinanden og udvikler os som individer.
Vi er spejdere med hjertet på det rette sted, og vi er med til at forme en bedre verden – både her i lokalområdet og derude, hvor eventyret venter.
Hos KFUM-Spejderne er der defineret otte principper for, hvordan vi arbejder. Samlet kalder vi det spejdermetoden.
Learning by doing
Patruljesystemet
Mødet mellem børn og voksne
Det fremskridende program
Livet i naturen
Fantasirammer
Leg for livet
Spejderlov og løfte
Hos spejderne tror vi på, at den bedste måde at lære på er ved at gøre det selv. Det betyder, at vi ikke bare ser på, hvordan man slår et telt op – vi prøver selv!
Hvorfor gør vi det?
Vi husker bedre: Når vi gør tingene selv, sidder de fast!
Det er sjovere: At prøve tingene i virkeligheden er mere spændende end bare at høre om det.
Vi lærer af vores fejl: Vi bliver klogere, når vi selv finder ud af, hvad der virker og hvad der ikke virker.
"Jeg husker første gang, jeg selv slog et telt op," siger en Junior-spejder, "det var lidt svært, men det var fedt, da det lykkedes!"
Hos spejderne lærer vi gennem vores egne erfaringer – både de gode og de dårlige. Vi prøver tingene af i praksis og reflekterer over det, vi har lært.
Det betyder, at vi:
Prøver os frem: Vi lærer ved at gøre.
Tænker over det: Vi taler om, hvad vi har lært, og hvordan vi kan gøre det bedre næste gang.
"Når vi bygger en katapult," siger en Trop-spejder, "snakker vi om, hvad der fungerede, og hvad vi kan gøre anderledes."
Hos spejderne handler "Learning by doing" om mere end bare at gøre – det handler om at lære af vores erfaringer og blive bedre til det, vi gør!
Hvad er en patrulje? Det er mere end bare en gruppe - det er et team!
I en patrulje:
Udvikler vi os sammen: Vi lærer af hinanden, støtter hinanden, og vokser som individer. 🌱
Lærer vi om demokrati: Vi deler ideer, tager beslutninger sammen, og lytter til hinanden. 🗣️
Skaber vi tryghed: Vi er et fællesskab, hvor alle kan være sig selv og blive støttet.
"I min patrulje har vi lært at stole på hinanden," siger en Junior-spejder, "Vi kan klare alle udfordringer sammen!"
En patrulje består af 4-8 spejdere, der arbejder tæt sammen over tid. Vi har alle forskellige styrker og svagheder, og det gør os stærkere sammen!
"Det er fedt at være patruljeleder," siger en Trop-spejder, "jeg lærer at tage ansvar og hjælpe mine venner."
Jo ældre vi bliver, jo mere får vi lov til at planlægge vores egne aktiviteter og ture, og vi har vores egen patruljeleder. Der hjælper os med at lære om lederskab.
Hos spejderne tror vi på, at børn lærer af børn. Vi vokser sammen, vi udfordrer hinanden, og vi skaber minder for livet!
Hos spejderne handler det ikke kun om at lære af hinanden – det handler også om at lære af de voksne omkring os.
Vi tror på, at mødet mellem børn og voksne er afgørende for at skabe stærke fællesskaber og udvikle unge mennesker. Derfor er det vigtigt, at vores ledere:
Er bevidste om deres rolle som voksen: De skal være gode eksempler og vise ansvarlighed.
Deltager på lige fod: De er med til at skabe fællesskabet og er ikke kun autoriteter.
Skaber respekt: De hjælper børn og unge med at lære at respektere hinanden.
"Jeg husker, da jeg var ny spejder," siger en tidligere spejder, nu leder, "mine ledere var både autoriteter og mine venner. De udfordrede mig, men de støttede mig også. Det gjorde en kæmpe forskel."
Vores ledere har to vigtige funktioner:
Autoritet og retning: De sikrer, at vi når vores mål og at spejderarbejdet er i orden. De fastholder f.eks. patruljesystemet, som er så vigtigt for os.
Tillid og støtte: De viser tillid til spejderne, så de kan udvikle sig på deres egne præmisser.
"Mine ledere har altid troet på mig," siger en Junior-spejder, "det har givet mig mod til at prøve nye ting og tage ansvar."
Hos spejderne lærer børn og unge af voksne, og voksne lærer af børn og unge. Vi skaber fællesskaber, hvor vi alle vokser og udvikler os sammen.
Hos spejderne tror vi på, at vi altid kan blive bedre! Vi udfordrer os selv og hinanden til at vokse og udvikle os.
"Jeg elsker at blive udfordret," siger en Trop-spejder, "det er fedt, når man kan mærke, at man bliver dygtigere."
Et fremskridende program betyder, at vi hele tiden tilpasser vores aktiviteter, så de passer til den enkelte spejders udvikling. Det handler om:
Passende udfordringer: Vi skal have lyst til at forbedre os og opsøge større udfordringer.
Individuel udvikling: Vi tager udgangspunkt i, hvor den enkelte spejder er, og hvad han eller hun kan.
Alder og niveau: Aktiviteterne skal altid passe til spejdernes alder og niveau.
"Jeg husker, da jeg startede," siger en leder, "vi byggede små tårne af ispinde. Nu bygger vi kæmpe konstruktioner! Det er vildt at se, hvor meget man udvikler sig."
For at sikre, at alle bliver udfordret på den rigtige måde, er det vigtigt, at vi:
Taler med spejderne: Vi spørger dem, hvad de føler, de kan, og hvad de har lyst til at lære mere af.
Dialog og Inddragelse: Vi sikrer, at spejderne er med til at bestemme, hvilke udfordringer de er klar til. Vi lytter til deres ønsker og ideer, og tilpasser aktiviteterne, så de både er spændende og udfordrende for den enkelte
"Det er fedt, når man får lov til at prøve noget nyt," siger en Bæver-spejder, "selvom det er lidt svært, så er det sjovt!"
Hos spejderne udvikler vi os hele tiden. Vi sætter os mål, vi udfordrer os selv, og vi fejrer vores fremskridt. Sammen skaber vi et miljø, hvor alle har lyst til at lære og vokse.
Hos spejderne er naturen vores legeplads, vores klasseværelse og vores inspirationskilde!
“Jeg elsker at være ude i naturen," siger en Ulv, "det er her, jeg føler mig fri."
Naturen giver os unikke muligheder for at:
Møde udfordringer: Vi lærer at klare os uden alle de hjælpemidler, vi er vant til.
Udvikle kompetencer: Vi øver os i samarbejde, kreativ problemløsning og at tænke selvstændigt.
Opleve frihed: Vi får en følelse af at være i berøring med virkeligheden og os selv.
"Det er fedt at lave mad over bål," lyder det fra Troppen, "det er noget helt andet end at stå i et køkken."
I naturen får vi stærke sanseoplevelser. Vi bruger alle vores sanser – måske også nogle, vi ikke bruger så meget til daglig. Vi:
Stimulerer vores sanser: Vi ser, hører, lugter, smager og føler naturen omkring os.
Udvikler hele mennesker: Vi udfordres på alle områder og lærer at klare os i forskellige situationer.
"Jeg har lært så meget om naturen," siger en tidligere spejder, "og jeg har lært at passe på den."
Hos spejderne værner vi om naturen. Vi lærer at beskytte miljøet og bidrage til en bæredygtig udvikling. Vi får et godt kendskab til naturen og de udfordringer, den står overfor.
"Det er vigtigt at passe på naturen," siger en Familiespejder, "så vi kan blive ved med at lege her."
Hos spejderne er livet i naturen en vigtig del af vores identitet. Vi lærer, vi leger, og vi vokser – sammen med naturen.
Hos spejderne elsker vi at lege og bruge vores fantasi!
Fantasirammer handler om at skabe en verden, hvor vi kan frigøre os fra hverdagen og leve os ind i nye roller og eventyr. Det giver os:
Trygge rammer: Vi kan udforske og eksperimentere i et miljø, hvor det er okay at være kreativ og anderledes.
Nye relationer: Vi skaber stærke bånd til hinanden og de voksne, når vi leger sammen.
Motivation og mening: Det er sjovere at lære, når vi er en del af en spændende historie.
"Jeg husker, da vi byggede en katapult," siger en Trop-spejder, "det var meget federe end bare at bygge en A-buk!"
Fantasirammer appellerer til vores fantasi og kreativitet. Det hjælper os med at:
Udfolde os: Vi får lov til at være os selv og bruge vores fantasi frit.
Lære abstrakte ting: Det bliver lettere at forstå og huske, når det er en del af en leg.
"Junglebogen er så sjov," siger en ulv, "det er som at være med i en film!"
Fantasirammer gør det lettere for os at formidle abstrakte mål. For eksempel:
At lære at samarbejde bliver sjovere, når vi er pirater, der leder efter en skat.
At lære at arbejde selvstændigt bliver mere spændende, når vi er helte på en mission.
Hos spejderne bruger vi fantasien til at skabe magiske oplevelser, hvor vi lærer, leger og vokser sammen.
Hos spejderne tror vi på, at leg er mere end bare sjov - det er en fantastisk måde at lære og vokse på!
Gennem leg:
Lærer vi færdigheder: Vi udvikler os fysisk, mentalt og socialt.
Styrker vi fællesskabet: Vi skaber stærke bånd og har det sjovt sammen.
Udfolder vi os: Vi får lov til at være kreative og bruge vores fantasi.
"Jeg elsker at lege i spejder," siger en Bæver, "det er det bedste!"
Det vigtigste i legen er ikke altid, hvad vi leger, men hvordan vi leger. Vi lever os ind i en verden, hvor alt er muligt!
"Det er fedt at være med i et rollespil," siger en Junior-spejder, "man kan være hvem som helst!"
Leg hjælper os med at:
Udvikle os personligt: Vi får selvtillid og lærer at handle.
Udvikle os socialt: Vi lærer at samarbejde og tage hensyn til andre.
Udvikle os kulturelt: Vi lærer at følge regler og tilpasse os forskellige situationer.
"Jeg har lært så meget om at samarbejde gennem leg," siger en leder, "det er noget, jeg bruger ofte i min dagligdag."
Hos spejderne er leg en vigtig del af alt, hvad vi gør. Vi lærer, vi griner, og vi vokser - gennem leg for livet!
Hos spejderne handler det ikke kun om færdigheder og eventyr – det handler også om værdier og at gøre en forskel i verden.
Spejderloven er vores guide til, hvordan vi kan være gode mennesker og gøre verden til et bedre sted. Den er:
En rettesnor: Den viser os, hvad der forventes af en spejder.
En inspiration: Den motiverer os til at forandre verden.
En del af vores identitet: Den adskiller os fra andre fritidsaktiviteter.
"Spejderloven hjælper mig med at huske, hvad der er vigtigt," siger en Rover, "det er mere end bare regler – det er værdier."
Spejderløftet er et løfte, vi giver om at gøre vores bedste for at leve op til spejderloven. Det er:
Frivilligt: Det er op til den enkelte spejder, om man vil aflægge det.
En forpligtelse over for fællesskabet: Det er et løfte om at gøre en indsats, både i og uden for spejderarbejdet.
En personlig forpligtelse: Det er et bevidst valg om at tage ansvar for sine værdier.
Hos spejderne reflekterer vi over spejderloven og løftet. Vi taler om, hvad det betyder at tage ansvar, at respektere andre, og at gøre en forskel. Vi lærer at være gode mennesker, og at bidrage til et bedre samfund.
"Spejderloven er noget, jeg tænker over hver dag," siger en leder, "det er ikke bare noget, vi siger – det er noget, vi lever efter."
Hos spejderne er spejderlov og løfte hjertet i vores bevægelse. De guider os, de inspirerer os, og de binder os sammen i et fællesskab, der vil gøre en forskel.
“Jeg lover at gøre mit bedste for at lytte til Guds ord, holde spejderloven og hver dag gøre noget for at glæde andre.”
En spejder:
Lytter til Guds ord
er hjælpsom
respekterer andre
værner om naturen
er til at stole på
tager medansvar
finder sin egen mening